Het grote belang van storytelling bij animatievideo’s

Ons brein houdt van verhalen. In de prehistorie waren ze essentieel, omdat er verder geen middelen waren om generatie op generatie belangrijke informatie door te geven. Nu zijn die er wel, maar ons brein verslindt een goed verhaal nog steeds. Daarom is storytelling essentieel.

Want allemaal vertellen we de hele dag verhalen. Aan onze collega’s bij de koffieautomaat, als we thuis vertellen hoe onze dag is geweest en wanneer we met een vriend praten over onze jeugd. We ordenen ons leven aan de hand van verhalen. En zijn zo in staat dingen door te vertellen. 

Storytelling via een ijzersterk script

Het is dan ook een fabel dat een animatie hoofdzakelijk draait om fancy gebouwde beelden die de aandacht trekken. Daar kijkt iemand wel naar. Maar onthoudt ie ook de kern? Kan ie de hoofdboodschap reproduceren? 

Uiteindelijk begint en eindigt het met een sterk script. Met een herkenbaar verhaal waar mensen zich mee kunnen identificeren. En dat henzelf of dat van de mensen om hen heen raakt. 

Storytelling is essentieel bij het maken van een animatievideo of een explainervideo.

Beelden die je boodschap kracht bijzetten


En ja, natuurlijk moet je er vervolgens prachtige beelden bij animeren. Beelden die de aandacht grijpen, je boodschap kracht bijzetten en die mooi passen bij een merk. Maar begin bij het begin, bij het bouwen van je verhaal, bij storytelling.

Wij snappen dat en weten hoe je een berg complexe informatie terug kunt brengen naar een ijzersterk script. Samen met jou bedenken we het perfecte verhaal waarmee jouw boodschap echt binnenkomt bij je doelgroep.

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe jij jouw boodschap over kunt brengen via een animatie? Lees hier. Of wil je weten hoe het werkt om een animatievideo te laten maken? Lees dan hier verder.